Τρίτη 27 Μαρτίου 2012

ΝΕΑ ΜΕΤΡΑ ΥΨΟΥΣ 11,5 ΔΙΣ ''ΦΕΡΝΕΙ'' ΤΟ ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΤΗΣ ΤΡΟΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ...

... ΣΕ ΑΓΑΣΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ!
ΝΕΕΣ ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ - ΕΦΑΠΑΞ, ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ ΕΚΑΝΤΟΝΤΑΔΩΝ ΧΙΛΙΑΔΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ, ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΕΠΙΔΟΜΑΤΩΝ!
ΨΗΦΙΣΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΕΞΟΝΤΩΣΗΣ ΤΟΥ ΛΑΟΥ ΜΕΧΡΙ ΤΟΝ ΙΟΥΝΙΟ!

Την έναρξη των εργασιών για νέες περικοπές στις κρατικές δαπάνες, οι οποίες εκτιμάται ότι θα φθάσουν τα 11,5 δισ. ευρώ την περίοδο 2013-2014, και οι οποίες θα περιέχονται στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα, το οποίο θα πρέπει να ψηφιστεί μέχρι τον Ιούνιο, σηματοδοτεί η έλευση στην Αθήνα των τεχνικών κλιμακίων της τρόικας.
Τρόικα και κυβέρνηση, σε αγαστή συνεργασία, προχωρούν ακάθεκτοι και ανεπηρέαστοι από τις έντονες αντιδράσεις εκατομμυρίων Ελλήνων πολιτών, στην άμεση υλοποίηση των νέων αντιλαϊκών
σχεδίων τους, τα οποία προβλέπουν την κατάργηση όλων των κοινωνικών επιδομάτων, την αντικατάστασή τους από ένα ελάχιστο ποσό εγγυημένης παροχής που θα χορηγείται μόνο σε όσους πολίτες ζουν υπό συνθήκες πλήρους εξαθλίωσης, την επιβολή νέων περικοπών στις συντάξεις και το εφάπαξ και τη δραστική συρρίκνωση του μεγέθους του κράτους με απολύσεις εκατοντάδων χιλιάδων δημοσίων υπαλλήλων και αναθέσεις δραστηριοτήτων που ασκούνται σήμερα από δημόσιες υπηρεσίες σε εταιρίες του ιδιωτικού τομέα.
Οι «τεχνικοί εμπειρογνώμονες» σε συνεργασία με τα μέλη των κλιμακίων τεχνικής βοήθειας της ομάδας Ράιχενμπαχ και με υπηρεσιακά στελέχη του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους θα καταγράψουν όλα τα προγράμματα δαπανών του ελληνικού κράτους και θα καταρτίσουν εκθέσεις με εισηγήσεις για περικοπές που θα φθάνουν τα 11,5 δισ. ευρώ μέχρι το 2014, σύμφωνα με τις επιταγές του νέου Μνημονίου.
Το τεχνικό κλιμάκιο της τρόικας θα ελέγξει, επίσης, την εφαρμογή των μέτρων ύψους 3,2 δισ. ευρώ, που έχουν αποφασιστεί για την πρόληψη των αποκλίσεων του προϋπολογισμού του 2012 (βλ. αναλυτικά παρακάτω) , όπως επίσης και την προεργασία για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Μέχρι την Παρασκευή, σύμφωνα με ρητή αναφορά του νέου μνημονίου, η τρόικα αναμένει την έκδοση υπουργικής απόφασης σε συνεννόηση με την Ε.Ε., την ΕΚΤ και το ΔΝΤ η οποία θα παρέχει τα τεχνικά στοιχεία του πλαισίου ανακεφαλαίωσης των τραπεζών.
Επίσης, η κυβέρνηση και η Τράπεζα της Ελλάδος οφείλουν να ολοκληρώσουν μέχρι την Παρασκευή μία στρατηγική αξιολόγηση των επιχειρηματικών σχεδίων των τραπεζών. Στόχος είναι η προετοιμασία της ανακεφαλαιοποίησης που θα ξεκινήσει να υλοποιείται από τον Απρίλιο, με την εκταμίευση και των πρώτων κεφαλαίων, από τη νέα δανειακή σύμβαση.
ΤΑ ΜΕΤΡΑ 2014 - 2015
Τα μέτρα δεν έχουν συγκεκριμενοποιηθεί από το μνημόνιο, έχουν ωστόσο περιγραφεί αρκετά αναλυτικά στις εκθέσεις της Κομισιόν και του ΔΝΤ (βλ. αναλυτικά πιο κάτω) και ουσιαστικά έχουν ήδη συμφωνηθεί από την κυβέρνηση,
Σύμφωνα, λοιπόν, με το γενικό πλάνο που έχει δώσει η Κομισιόν αλλά και την έκθεση του ΔΝΤ για το 2ο Μνημόνιο τα μέτρα θα πρέπει να αφορούν κυρίως διαρθρωτικές αλλαγές στη δημοσιονομική διαχείριση, ενώ σε ό,τι αφορά στα έσοδα, πρόσθετο όφελος αναμένεται από την ενίσχυση της φορολογικής ''συμμόρφωσης'' και την πάταξη της φοροδιαφυγής.
Σε ό,τι αφορά τις δαπάνες η Κομισιόν θεωρεί ότι οι περικοπές που θα πρέπει να γίνουν θα πρέπει να έχουν ως στόχο να περιστείλουν την ''κρατική σπατάλη'' και να βελτιώσουν τη λειτουργία και την ''αποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης''. Από την πλευρά του το ΥΠΟΙΚ σε συνεργασία με το ΚΕΠ προβαίνει σε αξιολόγηση των δημοσίων δαπανών και η πρώτη έκθεση προόδου θα ανακοινωθεί μέχρι το τέλος Μαρτίου και θα αφορά στην καταγραφή και κατηγοριοποίηση δαπανών και πρώτα συμπεράσματα.
Θα ακολουθήσει δεύτερη έκθεση, μέχρι τις 15 Μαΐου, που θα περιέχει και προσχέδιο προτάσεων.
Η τρίτη έκθεση θα παραδοθεί μέχρι τις 30 Ιουνίου και θα περιέχει ολοκληρωμένη μελέτη και συμπεράσματα.
Σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών, Φίλιππο Σαχινίδη, στη διετία 2013 - 2014 οι παρεμβάσεις στον τομέα των δαπανών με στόχο την εξοικονόμηση 5,5% του ΑΕΠ ή περίπου 11,5 δισ. ευρώ, θα αφορούν τους ακόλουθους τομείς:
- Περικοπή δαπανών ύψους 3% του ΑΕΠ (περίπου 6,3 δισ. ευρώ) με την αναθεώρηση των δαπανών της Γενικής Κυβέρνησης. Μέσα στις δαπάνες που θα πρέπει να επανεξεταστούν θα είναι όλων των ειδών επιχορηγήσεις των δημοσίων επιχειρήσεων και οργανισμών και των ασφαλιστικών ταμείων και των νοσοκομείων. Το έργο της αναθεώρησης και των περικοπών θα υποστηριχτεί από το ΔΝΤ και της Task Force.
- Περικοπή των κοινωνικών μεταβιβάσεων κατά 1-1,5% του ΑΕΠ (2,1 έως 3,2 δισ. ευρώ), αρμοδιότητας του υπουργείου Εργασίας, το οποίο θα υποβοηθηθεί από το ΔΝΤ και τον ΟΟΣΑ. Πρόκειται για αναθεώρηση του συστήματος χορήγησης κοινωνικών βοηθημάτων.
- Περικοπή δαπανών ύψους 1% του ΑΕΠ (2,1 δισ. ευρώ), μέσα από τη μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης. Το μέτρο θα εξειδικευτεί σε μειώσεις προσωπικού, μισθολογικών δαπανών, συγχωνεύσεις και καταργήσεις οργανικών μονάδων κ.λπ.

ΗΔΗ ΣΥΜΦΩΝΗΜΕΝΑ!

Τα νέα σχέδια περικοπών αποκαλύφθηκαν πρόσφατα από την έκθεση του ΔΝΤ για την ελληνική οικονομία, η οποία συνοδεύει τη νέα συμφωνία για το Μνημόνιο 2. Στην παράγραφο 23, στη σελίδα 19 της έκθεσης αναφέρεται επί λέξει ότι «για να επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα 9-9,5 δισ. ευρώ το 2014, σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής, θα χρειαστούν πρόσθετα μέτρα 7% του ΑΕΠ περίπου», δηλαδή 14-15 δισ. ευρώ. Στην έκθεση αποκαλύπτεται ότι συμφωνήθηκε ήδη με την κυβέρνηση Παπαδήμου «τα νέα αυτά μέτρα να επικεντρωθούν πρωτίστως στο σκέλος των δαπανών» και, ειδικότερα, από το συνολικό «πακέτο» των πρόσθετων μέτρων ύψους 14-15 δισ. ευρώ ή 7% του ΑΕΠ που θα χρειαστούν μέχρι το 2014, τα 11,5 δισ. ευρώ ή το 5,5% του ΑΕΠνα προέλθουν από την επανεξέταση όλων των προγραμμάτων δαπανών του Κρατικού Προϋπολογισμού.
Σύμφωνα με τα όσα διευκρινίζονται στην έκθεση του ΔΝΤ, τα νέα μέτρα περικοπών στις δημόσιες δαπάνες θα πρέπει να προβλέπουν:
1 Επανεξέταση όλων των προγραμμάτων κοινωνικών παροχών με στόχο τον περιορισμό των δικαιούχων μόνο σε εκείνους που είναι πραγματικά φτωχοί.
Σύμφωνα με το ΔΝΤ, οι μη συνταξιοδοτικές κοινωνικές παροχές είναι πολύπλοκες, άνισα κατανεμημένες και κακώς στοχοθετημένες! Οι επιθεωρητές του ΔΝΤ προβάλλουν, στο σημείο αυτό, ως παράδειγμα τον ισχυρισμό ότι το 60% των οικογενειακών παροχών, δηλαδή των επιδομάτων και των συντάξεων προς τις τρίτεκνες και τις πολύτεκνες μητέρες, κατευθύνεται προς το 40% των δικαιούχων με τα υψηλότερα εισοδήματα. Επιπλέον, έχουν το θράσος να επισημαίνουν ότι η επιβληθείσα από τους ίδιους «εσωτερική υποτίμηση» θα ασκήσει πίεση στη βιωσιμότητα των μόνιμα καθορισμένων κοινωνικών παροχών (των επιδομάτων που έχουν καθοριστεί σε σταθερά ποσά)! Εννοούν δηλαδή ότι, επειδή το πρόγραμμα που επιβάλλουν στην Ελλάδα προκαλεί φτώχεια, πολλοί περισσότεροι θα είναι αυτοί που θα εντάσσονται σε προγράμματα κοινωνικών παροχών με αποτέλεσμα να αυξηθούν οι ανάγκες χρηματοδότησης των προγραμμάτων αυτών και να απειληθεί η βιωσιμότητά τους!
Περαιτέρω, οι συνεργάτες των κ.κ. Παπαδήμου και Βενιζέλου στην αποδόμηση του κοινωνικού κράτους υποστηρίζουν ότι οι ρυθμίσεις που προβλέπουν κοινωνικές παροχές δεν είναι ορθά διαρθρωμένες ούτε εκλογικευμένες και συμβάλλουν στη διατήρηση των κρατήσεων επί των μισθών σε υψηλά επίπεδα, εμποδίζοντας τις προσπάθειες να βρεθούν οι εργαζόμενοι έξω από περιόδους ανεργίας! Αποκαλύπτουν δε ότι στο πλαίσιο αυτό οι ελληνικές αρχές πρόκειται να προσδιορίσουν πρόσθετες περικοπές 1-2% του ΑΕΠ, δηλαδή 2 έως 4,4 δισ. ευρώ, δίδοντας προτεραιότητα στην κατάργηση των μη ουσιαστικών προγραμμάτων και βελτιώνοντας τη στόχευση των βασικών προγραμμάτων. Γνωστοποιούν, τέλος, ότι οι μεγαλύτερες δυνατότητες εξοικονομήσεων θα προκύψουν μέσω της αντικατάστασης των περισσοτέρων από τα υπάρχοντα προγράμματα κοινωνικών παροχών με ένα ενιαίο σύστημα χορήγησης ενός ελαχίστου επιδόματος σε όσους αποκτούν εισόδημα κάτω από ένα πολύ χαμηλό όριο ετήσιου εισοδήματος και καλύπτουν το κατώτερο 20% της συνολικής εισοδηματικής κατανομής. Για τον προσδιορισμό του εισοδηματικού ορίου προτείνουν να λαμβάνονται υπόψη και τα σημαντικά αυξημένα τεκμήρια διαβίωσης Βενιζέλου ώστε να χάσουν τη δυνατότητα είσπραξης του χαμηλού αυτού επιδόματος φτώχειας που προτείνουν ακόμη και σημερινοί δικαιούχοι κοινωνικών παροχών με πολύ χαμηλά πραγματικά εισοδήματα που όμως έχουν στην κατοχή τους από ένα σπίτι και από ένα Ι.Χ. αυτοκίνητο με αποτέλεσμα να εμφανίζονται με τεκμαρτά εισοδήματα πολύ υψηλότερα! Από την επιβολή των περικοπών στις οποίες συμφώνησαν το ΔΝΤ και κυβέρνηση αναμένεται:
 * εκατοντάδες χιλιάδες χαμηλοσυνταξιούχοι να χάσουν οριστικά το δικαίωμα είσπραξης του ΕΚΑΣ,
 * εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες που έμειναν άνεργοι εξαιτίας των καταστροφικών μέτρων του Μνημονίου να πάψουν να εισπράττουν επιδόματα ανεργίας,
* χιλιάδες άλλοι πολίτες που είναι πολύτεκνοι, τρίτεκνοι, ανάπηροι ή συντηρούν φοιτητές που σπουδάζουν μακριά από τα σπίτια τους να χάσουν τα πολυτεκνικά, τριτεκνικά, αναπηρικά και φοιτητικά επιδόματα που εισπράττουν,
 * εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι να χάσουν το δικαίωμα επιδότησης ενοικίου ή σύναψης επιδοτούμενων στεγαστικών δανείων μέσω του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας που θα πάψει να λειτουργεί οριστικά από το φθινόπωρο του 2012.
2.  Επανεξέταση των συνταξιοδοτικών δαπανών με στόχο να περικοπούν άλλα 2-4,4 δισ. ευρώ, δηλαδή 1-2% του ΑΕΠ.
  Οι συντάκτες της έκθεσης επισημαίνουν ότι:«Οι συνταξιοδοτικές δαπάνες θα πρέπει επίσης να επανεξεταστούν. Το υπόλοιπο 1-2% του ΑΕΠ από την προβλεφθείσα εξοικονόμηση θα πρέπει να έρθει μέσω περικοπών στις συντάξεις. ...Οι δαπάνες για συντάξεις προβλέπεται να αυξηθούν 0,6% ΑΕΠ υψηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο μέχρι το 2015 όσο η οικονομία θα επιστρέφει σε ένα πιο ανταγωνιστικό επίπεδο τιμών. Η κυβέρνηση σχεδιάζει μεταρρυθμίσεις στα ασφαλιστικά ταμεία που χορηγούν εφάπαξ στους εργαζομένους τους με στόχο την εξάλειψη των καθυστερήσεων στην καταβολή των παροχών και το μηδενισμό των ελλειμμάτων». Προαναγγέλλονται επίσης νέες περικοπές κυρίως σε υψηλές συντάξεις.
3 Αναθεώρηση των λειτουργιών του Δημοσίου με στόχο να περικοπούν δαπάνες και να εξοικονομηθούν περίπου 2-2,2 δισ. ευρώ ή 1% του ΑΕΠ.
Στην έκθεση τονίζεται ότι η ελληνική δημόσια διοίκησηείναι εξαιρετικά κατακερματισμένη, έχει επικαλυπτόμενες δομές και στερείται συντονισμού και κατάλληλων συστημάτων πληροφορικής. Αποκαλύπτεται δε ότι μέχρι το τέλος Ιουνίου 2012 έχει συμφωνηθεί οι ελληνικές αρχές να ολοκληρώσουν τον έλεγχο των λειτουργιών του Δημοσίου και να έχουν εντοπίσει τους τομείς στους οποίους θα γίνουν περικοπές δαπανών για την εξοικονόμηση τουλάχιστον 2-2,2 δισ. ευρώ ή 1% του ΑΕΠ. Τα μέτρα που θα ληφθούν θα επικεντρώνονται στην αναδιάρθρωση της κεντρικής και τοπικής δημόσιας διοίκησης, στο κλείσιμο και τη συρρίκνωση χιλιάδων μονάδων και υπηρεσιών του Δημοσίου, στην ανάθεση καθηκόντων σε εταιρίες του ιδιωτικού τομέα, στον εντοπισμό και την απομάκρυνση του πλεονάζοντος προσωπικού. Στο νέο Μνημόνιο που συμφωνήθηκε μεταξύ κυβέρνησης και Τρόικας περιλαμβάνεται δέσμευση για τη μείωση του αριθμού των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα κατά 150.000 την περίοδο 2011-2015. Δεδομένου ότι το 2011 απομακρύνθηκαν μόλις 10.600 περίπου (10.000 μέσω της προσυνταξιοδοτικής διαθεσιμότητας και άλλοι 600 περίπου μέσω εργασιακής εφεδρείας), εκτιμάται ότι την περίοδο 2012-2015 θα απομακρυνθούν τουλάχιστον άλλοι 140.000 εργαζόμενοι, ακόμη και με άμεσες απολύσεις.

Η ΑΠΟΤΥΧΙΑ ΤΩΝ  ΜΝΗΜΟΝΙΑΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΤΑΙ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ

Σε ό,τι αφορά στον προϋπολογισμό του 2012, ξεκίνησε να υλοποιείται με υστέρηση των εσόδων, λόγω της βαθύτερης ύφεσης, που έχει προκαλέσει η υλοποίηση των μνημονιακών προγραμμάτων τα τελευταία δύο χρόνια.  Έχουν ήδη ληφθεί έκτακτα μέτρα 3,2 δισ. ευρώ, αλλά αν οι έλεγχοι διαπιστώσουν και νέες αποκλίσεις, υπάρχει ρητή δέσμευση, για τη λήψη και πρόσθετων μέτρων. Πιο σαφής θα είναι η εικόνα της εκτέλεσης του προϋπολογισμού στο πρώτο εξάμηνο του έτους, όταν και θα αποφασιστεί αν θα υπάρξουν πρόσθετα μέτρα.

Παρεμβάσεις σε έσοδα και δαπάνες

Τα μέτρα μείωσης των δαπανών θα ενισχυθούν και με τα μέτρα αύξησης των εσόδων και αναγκαστικά θα αποκωδικοποιηθούν στη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου και θα προβλέπουν, μεταξύ άλλων:
1. Μείωση των θέσεων στο Δημόσιο κατά 150.000 από το τέλος του 2010 και το τέλος του 2015 μέσω εφεδρείας ή απολύσεων, αλλά και της αναλογίας προσλήψεων αποχωρήσεων 1/5. Το προσωπικό το οποίο μετατίθεται στη Γενική Κυβέρνηση είτε από κρατικές επιχειρήσεις είτε από άλλους φορείς υπό αναδιάρθρωση θα θεωρείται ως νέα πρόσληψη.
Το ίδιο ισχύει για το προσωπικό το οποίο έχει τεθεί σε εργασιακή εφεδρεία και το οποίο μετατίθεται σε άλλες υπηρεσίες. Εντός του 2012, 15.000 χιλιάδες άτομα πλεονάζοντος προσωπικού μετατίθενται σε καθεστώς εργασιακής εφεδρείας, προερχόμενα κυρίως από φορείς ή μονάδες που κλείνουν ή συρρικνώνονται σε μέγεθος.
2. Μείωση κατά 10% των αμοιβών των υπαλλήλων του Δημοσίου που αμείβονται με ειδικά μισθολόγια (ένστολοι, καθηγητές ΑΕΙ-ΤΕΙ, γιατροί ΕΣΥ, δικαστικοί μουσικοί κ.λπ.), που μέχρι τώρα έχουν εξαιρεθεί. Ταυτόχρονα όμως η κυβέρνηση δεσμεύτηκε ότι θα αναθεωρήσει το σύστημα προαγωγών για να διασφαλιστεί ότι δεν θα αυξάνει το μισθολογικό κόστος μέσω των προαγωγών.
3. Την αύξηση της φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, μέσα από την κατάργηση του αφορολόγητου ορίου των 5.000 ευρώ, που ισχύει σήμερα, και την κατάργηση όλων των φοροαπαλλαγών που έχουν απομείνει στο εισόδημα.
4. Η αύξηση των αντικειμενικών των ακινήτων.
5. Η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ που ισχύουν σήμερα στα νησιά του Αιγαίου.
6. Η αύξηση των τιμολογίων των ΔΕΚΟ από την 1-1-2013.
7. Η εξομοίωση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης με την τιμή του πετρελαίου κίνησης, που σημαίνει αύξηση της τελικής τιμής από τον Οκτώβριο κατά 50%.
8. Η περαιτέρω μείωση νοσοκομειακών, φαρμακευτικών και κοινωνικών δαπανών.
iskra

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου